Leads genereren en zoekmachine marketing

Leadgeneratie is het werven van leads, het binnenhalen van mogelijke nieuwe klanten en het verzamelen van gegevens van deze potentiële klanten. Elk bedrijf wil leads en omzetgroei.

Leads zijn potentiële klanten die geïnteresseerd zijn in producten of diensten die je aanbiedt. Met leadgeneratie krijg je niet direct meer orders en omzet. Zodra een lead zich kenbaar maakt (lees: bezoek van jouw website) zal er actie ondernomen moeten worden om deze lead uiteindelijk klant te maken. Leadgeneratie is een proces van verschillende fases waarin de wensen en behoeftes van de lead gevoed moeten worden. Door het inzetten van diverse marketingmiddelen kun je de lead overtuigen om met jouw zaken te doen.

Leads zijn potentiële klanten die geïnteresseerd zijn in producten of diensten die je aanbiedt

Met welke marketingmiddelen genereer je leads?

Maar hoe doe je dat dan precies? Welke marketingmiddelen en -kanalen zet je in? Met welk doel en waarom?

Voor leadgeneratie kun je gebruikmaken van on- en offline marketingmiddelen.

  1. Website
  2. Zoekmachine marketing
  3. Social media marketing
  4. E-mail marketing automation

Online leadgeneratie via de website

Het hebben van een goed functionerende en aantrekkelijke website is de basis, en deze moet echt goed op orde zijn. Een website is tegenwoordig meer dan alleen een mogelijkheid om je contactgegevens neer te zetten. Op je website komt alles samen, content die je schrijft, je activiteit op social media, branding, klantcases en noem maar op. Door het juist inzetten van jouw website en het bieden van relevante content voor je leads maak je online leadgeneratie voor jezelf een stuk gemakkelijker.

Leads genereren en zoekmachine optimalisatie

Naast je website is het van belang dat je actief bezig bent met zoekmachine marketing. Waarom? Omdat er altijd een concurrent is die hier aandacht aanbesteed. Of vanwege de reden dat als je online niet bestaat, je offline ook niet bestaat. Want, hoe vaak pak jij jouw telefoon er even bij om wat op te zoeken van iets dat je offline bent tegengekomen?

Zoekmachine marketing is op te delen in twee delen. Namelijk zoekmachine adverteren (SEA) denk hierbij aan Ads, Shipping & Display. En aan de andere kant zijn er de gratis resultaten in de zoekmachine. Dit worden ook wel de organische resultaten genoemd, zoekmachine optimalisatie (SEO).

Leads online genereren met social media

Social media zijn niet meer weg te denken in ons huidige internetgebruik. Kanalen als LinkedIn, Instagram, Facebook, Twitter, Snapchat zijn social media die bij kunnen dragen aan het genereren van (meer) leads.

Deze lead ad campagnes kun je door social media adverteren inzetten op bijvoorbeeld Facebook en LinkedIn. Het voordeel van een leadcampagne is dat je gebruikers van social media direct contact met je laat opnemen via het social media kanaal. Dus niet door hen eerst nog naar jouw eigen website te leiden. Bovendien worden gegevens die al bekend zijn binnen het kanaal automatisch ingevuld.

E-mail marketing automation voor leadgeneratie

Door het inzetten van e-mail marketing automation heb je de mogelijkheid om goed in te spelen op de persoonlijke interesses van de leads voor jouw organisatie. Onmisbaar binnen e-mail marketing automation is content die gepersonaliseerd is op de lead. Met de juiste content worden de antwoorden/oplossingen gegeven op de vragen/problemen die jouw leads hebben. Daarnaast geeft het je de ruimte om je organisatie te verkopen en vertrouwen te kweken voor het directe persoonlijke contact.

Het verkregen van het e-mailadres is dus key. Dit kun je op verschillende manieren doen, denk daarbij aan;

  1. Downloaden van een whitepaper
  2. Weggeven van een checklist
  3. Organiseren van een gratis webinar

Hoe kan Chiodo Marketing helpen?

Heb je hulp nodig bij het maken van online leadgeneratie campagne?  Ik praat je graag vrijblijvend bij over de mogelijkheden. Mijn telefoonnummer is: 06-50919829 of vul het contactformulier in en binnen 1 werkdag neem ik contact met je op.